http://bttrp.diit.edu.ua/issue/feed Мости та тунелі: теорія, дослідження, практика 2023-12-01T14:22:55+02:00 Nataliia Bondarenko vidpsec.mit@gmail.com Open Journal Systems <p>Журнал є рецензованим виданням, що підтримує політику відкритого доступу до наукових публікацій.</p> <p><strong> </strong></p> <p><strong>Рік заснування:</strong> 2011</p> <p class="a"><strong>Галузь та проблематика:</strong> Збірник має за мету висвітлення актуальних питань з проблем розрахунків, проєктування, будівництва, експлуатації та реконструкції мостів, тунелів і інших інженерних споруд, застосування сучасних будівельних матеріалів і технологій будівництва, пошуку шляхів підвищення надійності та подовження довговічності інженерних споруд.</p> <p class="a"><strong>ISSN 2413-6212 (Online), ISSN 2227-1252 (Print)</strong></p> <p class="a"><strong>Свідоцтво про державну реєстрацію: <a href="http://bttrp.diit.edu.ua/manager/files/public/Svidotstvo.jpg">Свідоцтво</a> </strong>КВ 17811-6661Р від 27.04.2011 р.</p> <p class="a"><strong>Видання включено до Переліку наукових фахових видань України (категорія «Б») наказом Міністерства освіти і науки України від 28.12.2019 р. № 1643 (технічні спеціальності – 192).</strong></p> <p class="a"><strong>Періодичність:</strong> 2 рази на рік (червень і грудень)</p> <p class="a"><strong>Мова видання:</strong> українська, англійська (змішаними мовами)</p> <p class="a"><strong>Міжнародна індексація журналу:</strong> Open Ukrainian Citation Index (OUCI), CrossRef, Ulrichsweb, <a href="https://www.worldcat.org/title/bridges-and-tunnels-theory-research-practice/">WorldCat</a>, <a href="https://scholar.google.com.ua/citations?user=Vjs6DZoAAAAJ&amp;hl=ru&amp;authuser=2">Google Scholar</a>, <a href="http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM=S&amp;I21DBN=JRN&amp;P21DBN=JRN&amp;S21FMT=Jwu_B&amp;S21ALL=%28%3C.%3EI%3D%D0%9674189%3C.%3E%29&amp;FT_REQUEST=&amp;FT_PREFIX=&amp;Z21ID=&amp;S21STN=1&amp;S21REF=10&amp;S21CNR=20">Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського</a>, <a href="http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/3092/">Інституційний репозитарій ДНУЗТ ім. В. Лазаряна</a></p> <p class="a"> </p> <p class="a"><strong>Засновник: </strong>Дніпровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна</p> <p class="a"><strong>Головний редактор: </strong>Тютькін Олексій Леонідович, доктор технічних наук</p> <p class="a"><strong>Відповідальний секретар: </strong>Бондаренко Наталія Костянтинівна, асистент</p> <p class="a"><strong>Адреса редакції: </strong>вул. Лазаряна, 2, кафедра «Транспортна інфраструктура», ауд. 2401, м. Дніпро, Україна, 49010</p> <p class="a"><strong>Тел.:</strong> +38 (066) 290 45 18</p> <p class="a"><strong>e-mail:</strong> vidpsec.mit@gmail.com</p> http://bttrp.diit.edu.ua/article/view/291775 АРХІТЕКТУРНЕ ПРОЄКТУВАННЯ СОЦІАЛЬНОГО І ЗАХИЩЕНОГО ЖИТЛА З ОБ’ЄМНИХ БЛОКІВ 2023-11-28T17:39:22+02:00 О. В. ГРОМОВА o.v.hromova@ust.edu.ua О. М. ЯРОШ yarosh.olga1963@gmail.com Д. С. КІХТЕНКО 20.scarecrow.19@gmail.com О. Р. ОСАДЧА osadchay.olga02@gmail.com <p><strong>Мета.</strong> Застосування системного підходу до проєктування соціального і безпечного житла для населення у вигляді житлових будинків швидкого зведення із конструктивними заходами щодо вимог інклюзивності. Запропоновано проєкт 9-ти поверхового житлового будинку із застосуванням модулів Speedstac із зовнішнім утеплення із теплоізоляційних плит KingSpan. <strong>Методика.</strong> Розглянуто можливість розробки проєктних рішень житлового будинку із об’ємних блоків із застосуванням утеплення фасадів плитами KingSpan. Проаналізовано переваги блочного будівництва і розроблені проєктні рішення фасаду, влаштування даху, входів і конструктивних підйомників в будівлю для людей з обмеженими фізичними можливостями, захисні приміщення із сталефібробетону. <strong>Результати. </strong>Запроєктовано 9-ти поверховий 54 квартирний житловий будинок, який виконано із об’ємних блоків. Утеплення зовнішніх стін виконувалося плитами KingSpan. <strong>Наукова новизна. </strong>В дослідженні застосовано комплексний підхід до архітектурного проєктування соціального, енергоефективного і безпечного житла із застосуванням конструкцій смарт-блоків Speedstac визначених розмірів, плит утеплення KingSpan та монолітних ядер жорсткості із сталефібробетону у вигляді приміщень, які розташовані в кожній квартирі будівлі і виконують функцію укриттів. <strong>Практична значимість.</strong> На прикладі запроєктованої типової житлової секції розглянуті питання: економічного і швидкозведеного масового житлового будівництва у вигляді будівель із об’ємних-блоків, питання енергоефективності вирішуються застосуванням ефективних теплоізоляційних панелей, для захисту від обстрілів артилерії розглянуто варіант влаштування приміщень, виконаних з монолітних залізобетонних конструктивних елементів із сталефібробетону, який має підвищені удароміцністі характеристики, для людей з фізичними вадами і обмеженнями у пересуванні запропоновано рішення у вигляді окремого входу в житлову секцію із застосуванням пандуса та підйомника до загального коридору та ліфта.</p> 2023-12-01T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2023 http://bttrp.diit.edu.ua/article/view/291778 МЕТОДОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ ІНЖЕНЕРНО-ТЕХНОЛОГІЧНИХ ПИТАНЬ ПРОЄКТУВАННЯ ФАСАДНИХ СИСТЕМ З УРАХУВАННЯМ ВИМОГ СУЧАСНИХ ТЕНДЕНЦІЙ ЕНЕРГОЕФЕКТИВНОСТІ БУДІВЕЛЬ 2023-11-28T17:54:37+02:00 Н. О. ДАНКЕВИЧ DankevichNatali28@gmail.com В. І. АНІН yurabella1@gmail.com К. О. ЖУКОВСЬКИЙ zhukovskiy91@icoud.com <p><strong>Мета. </strong>Дослідження існуючих підходів до оцінки енергоефективності зовнішніх огороджувальних конструкцій та техніко-економічне обґрунтування вибору конструктивних рішень фасадних систем для опорядження зовнішніх огороджувальних конструкцій ПС «Юність» в м. Запоріжжя на засадах варіативного проєктування, що дозволяє знизити тепловитрати на опалення та енергоємність експлуатації будівлі. <strong>Методика. </strong>Ключова роль дослідження покладена на генерування знань і вмінь практичного застосування сучасного проєктно-технологічного підходу до вирішення питань вибору фасадної системи при проєктуванні будівель для отримання максимальної енергоефективності та відокремлення стилю будівлі в умовах міської забудови. <strong>Результати. </strong>В роботі розглянуто методи визначення показників експлуатаційної ефективності фасадів будівель та споруд, а також проаналізовано додаткову інформацію з вітчизняних та іноземних джерел, використано інформацію з типових проєктів що раніше реалізовані у м. Запоріжжя. В процесі роботи були розроблені ефективні організаційно-технологічні рішення фасадних робіт на базі експериментально-статистичного моделювання.<strong> Наукова новизна. </strong>Комплексний розгляд зведених витрат на виконання зовнішніх опоряджувальних робіт, конструктивних особливостей фасадної системи з характером дії атмосферних чинників з урахуванням архітектурних рішень реального об’єкта будівництва в м. Запоріжжя. Аналіз результатів дослідження показав, що високої ефективності фасадних робіт при низьких витратах можна досягти тільки при виборі та проєктуванні інженерних рішень, які об’єднують конструкцію фасадної системи та характеристики навколишнього середовища будівельного об’єкта.<strong> Практична значимість</strong>. Рекомендації щодо врахування кліматичних та екологічних характеристик м. Запоріжжя, в якому розташований ПС «Юність», їх впливу на експлуатаційну ефективність оздоблювальних елементів фасаду.</p> 2023-12-01T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2023 http://bttrp.diit.edu.ua/article/view/291779 ОБҐРУНТУВАННЯ КОНЦЕПЦІЙ ПІДСИЛЕННЯ ЗЕМЛЯНОГО ПОЛОТНА В УКРАЇНІ ТА ЄВРОПЕЙСЬКОМУ СОЮЗІ 2023-11-28T18:08:09+02:00 О. І. ДУБІНЧИК o.i.dubinchyk@ust.edu.ua В. А. МІРОШНИК v.a.miroshnyk@ust.edu.ua О. Л. ТЮТЬКІН o.l.tiutkin@ust.edu.ua <p><strong>Мета.</strong> Обґрунтування концепцій підсилення земляного полотна в Україні та Європейському Союзі.<br>В статті на базі досвіду, отриманого в області підвищення міцності та стійкості об’єктів, зведених з ґрунту, та на основі ранжування параметрів доводиться гіпотеза про найбільшу ефективність вертикальних елементів підсилення на відміну від всіх інших у випадку перевлаштування під суміщену колію (1520/1435 мм). <strong>Методика.</strong> Розглянуто регламентовані ЦП-0204 «Правила улаштування основної площадки земляного полотна при виконанні капітального ремонту та модернізації колії» варіанти підсилення земляного полотна геотекстилем або георешіткою, а також шаром, що мало деформується. Проаналізовано розроблені і впроваджені в Європейському Союзі три концепції підсилення за допомогою: 1) геосинтетичних матеріалів; 2) вертикальних паль або мікропаль; 3) комбінації геосинтетичних матеріалів з палями. <strong>Результати.</strong> Проведене ранжування методів підсилення земляного полотна за позитивними та негативними параметрами, які характеризують ситуацію розміщення в ґрунтовій матриці елементів підсилення. Параметри підсилення розділені на позитивні (зменшення горизонтальних та вертикальних деформацій) та негативні (параметри технології). Визначено, що максимальне значення позитивного впливу на зменшення вертикальних деформацій надають варіанти вертикальних паль або мікропаль, створених на основі бурозмішувальної технології або jet-grouting. <strong>Наукова новизна.</strong> Вперше на основі формул ранжування за позитивними та негативними параметрами виконане обґрунтування концепцій підсилення земляного полотна в Україні та Європейському Союзі. <strong>Практична значимість.</strong> Будь-який метод підсилення до його практичної реалізації може бути ранжований, тобто може бути визначена його ефективність та раціональність під час впровадження в конкретних ситуаціях експлуатації залізниці, земляне полотно якої потребує підсилення.</p> 2023-12-01T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2023 http://bttrp.diit.edu.ua/article/view/291780 ВІДНОВЛЕННЯ ОБ’ЄКТІВ ІНФРАСТРУКТУРИ ЯК ЕЛЕМЕНТ СТАЛОГО РОЗВИТКУ КРАЇНИ НА ІСТОРІЇ ОДНОГО МОСТУ 2023-11-28T18:20:35+02:00 С. В. КЛЮЧНИК ssser05@ukr.net М. В. ГЕРНИЧ Gernich.nikolau@gmail.com <p><strong>Мета. </strong>Метою даної роботи є проведення аналізу збитків які зазнала наша держава від пошкоджень і руйнувань транспортних штучних споруд внаслідок бойових дій та доля мосту, що був прикладом мостобудування нашої держави в мирний час і зазнав трансформацію у воєнний час. <strong>Методика.</strong> Аналіз збитків завданих державі внаслідок війни, частка в них інфраструктурних об’єктів, дослідження способів технічного прикриття транспортних напрямків за рахунок будівництва тимчасових споруд на ближньому обході від пошкоджених (зруйнованих) транспортних об’єктів. <strong>Результати.</strong> Результатом даної роботи є зібрані данні про збитки завдані транспортній інфраструктурі, зокрема транспортним спорудам, в наслідок збройної агресії російської федерації. Проаналізовані приклади відновлення руху транспорту через водні перешкоди побудовою дамби з водопропускними трубами та мостового переходу з тимчасовим мостом на ближньому обході від пошкодженої (зруйнованої) транспортної споруди. На прикладі відремонтованого перед війною мосту розглянуто вплив військових дій на споруду та шляхи її технічного прикриття при швидкому та надійному забезпеченні руху транспорту через водну перешкоду на визначеній ділянці дороги. <strong>Наукова новизна.</strong> Проаналізовані збитки нашій державі, інфраструктурі, транспортним об’єктам які завдані війною. Наукова зацікавленість полягає у прийнятих рішеннях по відновленню руху автомобільного транспорту в залежності від місцевих умов, наявних матеріальних ресурсів, сил і засобів які забезпечують швидке та надійне відновлення руху транспорту через водну перешкоду. <strong>Практична значимість.</strong> Спираючись на досвід забезпечення руху транспорту через водні перешкоди на ділянках доріг із пошкодженими (зруйнованими) транспортними спорудами розроблені дієві способи спорудження тимчасових транспортних споруд на ближньому обході, які забезпечують швидке відновлення і безпеку руху.</p> 2023-12-01T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2023 http://bttrp.diit.edu.ua/article/view/291856 ОЦІНКА ВАРІАНТІВ ДОРОЖНЬОГО ПОКРИТТЯ НА ОСНОВІ МЕТОДУ АНАЛІЗУ ІЄРАРХІЙ 2023-11-29T15:48:50+02:00 М. Б. КУРГАН m.b.kurhan@ust.edu.ua Д. М. КУРГАН d.m.kurhan@ust.edu.ua О. Ф. ЛУЖИЦЬКИЙ o.f.luzhickii@ust.edu.ua М. А. ГУСАК m.a.husak@ust.edu.ua С. Ю. БАЙДАК s.y.baidak@ust.edu.ua <p><strong>Мета.</strong> Метою даної роботи є проведення комплексного аналізу різних видів дорожніх покриттів, включаючи асфальтобетон, цементобетон і бруківку, з метою визначення найбільш оптимального варіанту для конкретного проєкту на основі критеріїв продуктивності, тривалості, вартості та екологічного впливу. <strong>Методика. </strong>Методика передбачає вибір будівельних матеріалів та раціональних методів будівництва з урахуванням погодних умов, кліматичних факторів та економічних факторів, що впливають на показники якості й зносостійкості покриття дороги. Для оцінки варіантів дорожнього покриття з урахуванням вагомості різних критеріїв використовується метод аналізу ієрархій (МАІ). Процес включає створення ієрархії критеріїв, оцінку їх важливості, парний порівняльний аналіз, розрахунок вагових коефіцієнтів та оцінку альтернатив. На основі цього аналізу визначається оптимальний варіант дорожнього покриття для конкретного проєкту чи завдання. <strong>Результати.</strong> На даному етапі рішення задачі з порівняння конструкцій дорожнього розглянуто десять основних вимог та три широко поширених типи покриття: асфальтобетонне, цементобетонне й бруківка. На основі проведення комплексного аналізу різних видів дорожніх покриттів, встановлено найбільш оптимальний варіант для конкретного проєкту на основі критеріїв продуктивності, тривалості, вартості та екологічного впливу. <strong>Наукова новизна. </strong>Застосовано науковий підхід, який передбачає вибір конструкції дорожнього покриття та раціональних методів будівництва з урахуванням погодних умов, кліматичних та економічних факторів, що впливають на показники якості й зносостійкості покриття дороги та враховують вагомість різних критеріїв для встановлення оптимального варіанту дорожнього покриття для конкретного проєкту чи завдання. <strong>Практична значимість</strong>. Модель бізнесу включає в себе етапи проєктування, реалізацію будівельних робіт і передбачає послідовність заходів для створення, розвитку і ефективного функціонування промислових підприємства. Вибір оптимальної конструкції дорожнього покриття дозволить промисловим підприємствам отримувати прибутки в найбільш короткий термін при мінімальних інвестиціях.</p> 2023-12-01T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2023 http://bttrp.diit.edu.ua/article/view/291859 ОРГАНІЗАЦІЙНО-ТЕХНОЛОГІЧНІ ПАРАМЕТРИ ТЕХНОЛОГІЇ ГЛИБИННОГО ГРУНТОЗМІШУВАННЯ 2023-11-29T16:14:52+02:00 К. М. МІШУК mishukivk@gmail.com <p><strong>Мета.</strong> Обґрунтувати доцільність поєднання струменевих і механічних способів виготовлення ґрунтоцементних армуючих елементів як фактору підвищення ефективності на основі виявлених взаємозалежностей між технологічними параметрами та оцінюючими показниками технологій. <strong>Методика.</strong> Бурозмішувальні технології виготовлення ґрунтоцементних армуючих елементів у вітчизняній та світовій практиці базуються на глибинних механічних та струменевих способах, які мають певні проблеми. Оцінювання технічних показників обох технологій виявило відповідні напрямки вирішення наявних завдань. Дослідження в достатній мірі відповідає практиці виробництва ґрунтобетонних елементів у виробничих вимогах, для чого використане спеціально запропоноване та виготовлене експериментальне обладнання. Його наявні робочі органи придатні різати ножами і повітряно-цементними струменями ґрунт та перемішувати утворену суміш. У підсумку, проявляється транспортуюча і ріжуча функції струменів різних параметрів. За показниками визначеної міцності ґрунтобетону та зміни перетину сформованого елементу визначали ефективність способу в залежності від маси впровадженого цементу в ґрунт та кута різання. Розміри елементу встановлювали після твердіння ґрунтобетону протягом після 28 діб в первісному стані в ґрунті з послідуючим відкопуванням, вимірюваннями, випробуваннями на міцність. <strong>Результати.</strong> Встановлено переваги технологій механічного глибинного виготовлення елементів завдяки спрощеному та доступному обладнанню, але відносно невеликий перетин ґрунтобетонних формувань зменшує ефективність способу. Струменеві технології надають елементам великого перетину, але потребують унікального обладнання високого тиску. Обидві технології утворюють ґрунтобетон низької міцності через використання значних об’ємів води. <strong>Наукова новизна.</strong> Поєднання в одному буровому обладнанні механічних та струменевих засобів надає змогу використати наявні ресурси, що дозволяє в підсумку усунути недоліки технологій, отримати ґрунтобетонні елементи підвищених показників міцності та продуктивності. Має місце вирішення проблеми регулювання постачання цементу та води замішування. <strong>Практична значимість.</strong> За рахунок названих заходів та виявленого оптимального кута дії повітряного струменю міцність ґрунтобетону зростає до 12…16 МПа і перетин елементів збільшується на 120…140 мм.</p> 2023-12-01T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2023 http://bttrp.diit.edu.ua/article/view/291861 ЕНЕРГОЗБЕРІГАЮЧІ ТЕХНОЛОГІЇ ПРИ БУДІВНИЦТВІ БУДІВЕЛЬ ТА СПОРУД НА ТЕРИТОРІЇ УКРАЇНИ 2023-11-29T16:24:25+02:00 С. В. ПАСТУХОВА susannapastukhova@gmail.com B. І. АНІН yurabella1@gmail.com Н. Г. МЕТЕЛЕНКО natalia.metelenko@gmail.com <p><strong>Мета</strong>. Аналіз основних переваг інноваційних технологій енергоефективності і термоефективності будівництва та реконструкції будівель і споруд на різних етапах будівництва. <strong>Методика.</strong> Разом із поширенням організаційних процесів технології і організації будівництва сучасних відомих Полягає у аналізі застосування інноваційних енергозберігаючих та термозберігаючих технологій при будівництві та реконструкції будівель та споруд. Будівництво відносяться до найбільших споживачів енергоресурсів (до 40 %). Будівництво – одна з найбільш важливих сфер економіки країни, що повинна забезпечувати необхідні умови для економії споживання електроенергії при будівництві та подальшому використанні енергозберігаючих та термозберігаючих технологій з урахуванням екологічних наслідків будівництва та кліматичних умов місця будівництва. Енергоефективність і термоефективність стає одним із головних питань для економічного, екологічного та соціального розвитку будівництва України. <strong>Результати. </strong>В роботі проведено аналіз застосування інноваційних енергозберігаючих та термозберігаючих технологій при будівництві та реконструкції будівель та споруд та наданий матеріал можна використовувати викладачу будівельних технологій в практичних роботах для підготовки здобувачів освіти. <strong>Наукова новизна.</strong> Визначено фактори – архітектурні, проєктувальні, конструктивні, матеріали, які впливають на енергоефективность та теплоефективность будівництва, та наданий матеріал можна використовувати викладачу будівельних технологій в практичних роботах для підготовки здобувачів освіти. <strong>Практична значимість.</strong> Теплотехнічні властивості огороджень повинні забезпечувати нормований температурно-вологісний режим у приміщенні, допустиму величину коливань температури на внутрішній поверхні при температурних змінах зовнішнього повітря. Виконання теплотехнічного розрахунку енергоефективних огороджувальних конструкцій будинків має за мету забезпечити підвищений теплозахист житлово-цивільних будинків і споруд для нового будівництва, реконструкції та капітального ремонту.</p> 2023-12-01T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2023 http://bttrp.diit.edu.ua/article/view/291864 ВПЛИВ МІКРОНАПОВНЮВАЧІВ ТЕХНОГЕННОГО ПОХОДЖЕННЯ НА МІЦНІСТЬ ЗЧЕПЛЕННЯ З ОСНОВОЮ РОЗЧИНУ СУХОЇ БУДІВЕЛЬНОЇ СУМІШІ 2023-11-29T16:40:05+02:00 А. М. ПЕТРОВ petrovbmg@btu.kharkov.ua С. Ю. ШЕПТУН zoooms@btu.kharkov.ua <p><strong>Мета.</strong> Дослідження полягає в збільшенні адгезії розчину сухої будівельної суміші на цементній основі до бетонної основи шляхом модифікування складу мікродисперсними відходами промислових виробництв. При застосуванні мікродисперсних наповнювачів техногенного походження повинна зменшитись собівартість продукції, підвищитись енергоефективність виробництв, зменшитись техногенний вплив на навколишнє середовище. <strong>Методика.</strong> Дослідження сухих сумішей для влаштування наливних підлог проведено відповідно до ДСТУ Б В. 2.7-126:2011 «Суміші будівельні сухі модифіковані. Загальні технічні умови». За основу була прийнята суха будівельна суміш на цементній основі зі складом: цемент, пісок кварцовий, пластифікатор, целюлоза Bermocoll, редиспергований сополімерний порошок. В якості модифікаторів: шлам від мокрого газоочищення виробництва феросиліцію Запорізького феросплавного заводу, шлам водопом’якшення харківської ТЕЦ – 5, керамзитовий пил харківського керамзитового заводу. <strong>Результати.</strong> Встановлена залежність міцності зчеплення з основою зразків від кількості і виду мікронаповнювачів техногенного походження. Проаналізовано вплив на міцність зчеплення з основою шламу водопом’якшення і керамзитового пилу.<strong> Наукова новизна. </strong>Вивчено вплив спільного додавання мікродисперсних наповнювачів таких як шлам від мокрого газоочищення виробництва феросиліцію, керамзитового пилу, шламу водопом’якшення до складу сухої будівельної суміші на цементній основі для самовирівнювальної підлоги. <strong>Практична значимість. </strong>Застосування відходів промисловості в складах сухих будівельних сумішей для наливних підлог допомагає одночасно зменшити згубний вплив на екологію промисловими підприємствами і збільшити механічні та економічні показники цементних розчинів. При додаванні керамзитового пилу і шламу від мокрого газоочищення виробництва феросиліцію збільшується контактна зона між розчином і бетонною основою. В результаті чого збільшується міцність зчеплення розчину з основою.</p> 2023-12-01T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2023 http://bttrp.diit.edu.ua/article/view/292002 АКТУАЛЬНІ ТЕНДЕНЦІЇ ЕКСПЛУАТАЦІЙНОЇ ЯКОСТІ В ПРОМИСЛОВОМУ БУДІВНИЦТВІ 2023-11-30T18:14:05+02:00 М. О. ПОЛТАВЕЦЬ poltavmar@ukr.net О. І. ЛАХТАРЕНКО lahtarenko28@gmail.com <p><strong>Мета.</strong> Континуація життєвого циклу будівельної продукції досягається за рахунок використання новітніх технологій комплексотехнічного підходу, який включає створення і застосування устаткування і матеріалів, компенсуючих функціональні витрати будівлі на етапі експлуатації. <strong>Методика.</strong> Дослідження показників експлуатаційної якості та характеристик виробничих операцій в будівництві описуються залежностями та алгоритмами технологій ресурсозбереження і безпеки будівлі. Проблематика питань з виявлення причин втрати надійності об’єктів та контролю ресурсовикористання потребує обліку змін умов зовнішнього і внутрішнього середовища, діагностованих в попередніх циклах проектування цього об’єкту (прототип) або подібних об’єктів (аналог), дозволяє виявити їх у вигляді норм інвестиційно-будівельного проєкту, обґрунтувати і розробити технології формування його експлуатаційної якості. <strong>Результати.</strong> Обґрунтовано пошук сучасних підходів до моделювання, результативного коригування та розробки оптимізаційних технологій в формуванні експлуатаційної якості для ефективної реалізації інвестиційно-будівельних проєктів.<strong> Наукова новизна</strong>. Досліджено технологічний комплекс системоутворюючих регуляторів експлуатаційної якості в будівництві, як важелів реалізації будівельних проєктів та прикладний інструментарій оцінювання, прогнозування параметрів експлуатаційної якості будівельної продукції, що дозволяє своєчасно реагувати на вимоги замовника будівельного проєкту та вносити необхідні корективи в хід виконання будівельних процесів, з метою додержання запланованих стандартів експлуатаційної якості. <strong>Практична значимість.</strong> Виконання теоретичних та практичних обґрунтувань та науково-практичного дослідження з розробок технологій формування експлуатаційної якості в будівництві. Обґрунтовані існуючі принципи управлінської діяльності з оцінки та підвищення експлуатаційної якості на всіх етапах життєвого циклу об’єкту будівництва та у виробничих процесах з урахуванням сучасних умов світового ринку, який висуває сурові вимоги до будівельної продукції на всіх стадіях її створення. Розроблені підходи по реалізації технології підвищення експлуатаційної якості промислових будівель, які посприяли збільшенню рівня надійності об’єкту та оптимального рівня виробничого ресурсозбереження. Запропоновані концепції континуації життєвого циклу будівельної продукції за рахунок використання новітніх технологій комплексотехнічного підходу в процесі створення і застосування устаткування і матеріалів, компенсуючих функціональні витрати будівлі на етапі експлуатації. Застосовані новітні підходи до моделювання, результативного коригування та розробки оптимізаційних технологій в формуванні експлуатаційної якості для ефективної реалізації інвестиційно-будівельних проєктів.</p> 2023-12-01T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2023 http://bttrp.diit.edu.ua/article/view/292006 ОБҐРУНТУВАННЯ ВИБОРУ СКЛАДОВИХ КОМПОНЕНТІВ І МЕТОДУ ОТРИМАННЯ ҐРУНТОЦЕМЕНТНОГО ЕЛЕМЕНТУ ДЛЯ ПІДСИЛЕННЯ ЗЕМЛЯНОГО ПОЛОТНА 2023-11-30T18:28:30+02:00 О. Л. ТЮТЬКІН o.l.tiutkin@ust.edu.ua О. В. ГРОМОВА o.i.hromova@ust.edu.ua <p><strong>Мета.</strong> Обґрунтування вибору складових компонентів і методів отримання ґрунтоцементного елементу для підсилення земляного полотна в Україні з урахуванням європейського досвіду. <strong>Методика.</strong> Проаналізовано розроблені і впроваджені в Україні і Європейському Союзі концепції підсилення земляного полотна за допомогою горизонтального підсилення (геосинтетичні матеріали), вертикального підсилення (вертикальні палі або мікропалі) та комбінації геосинтетичних матеріалів з палями. Розглянуті переваги і недоліки фізико-хімічних і механічних методів підсилення. <strong>Результати.</strong> Проведено обґрунтування матеріалу та складових компонентів ґрунтоцементних елементів і методів їх створення для підсилення земляного полотна залізниць. Одним з ефективних напрямків отримання вертикальних армуючих елементів і зниження вартості робіт з підсилення і укріплення земляного полотна є використання суміші ґрунту з додаванням цементу, отриманих за бурозмішувальною технологією. Для модифікування структури ґрунтоцементу і мінімізації витрати цементу, пропонується застосування в якості армуючих компонентів фіброві волокна, хімічні добавки і тонкодисперсні відходи промисловості у вигляді золи чи меленого шлаку. Проведено дослідження щодо встановлення базових параметрів складу ґрунтоцементу для подальшого модифікування структури елементу під конкретні ситуаційні умови земляного полотна. <strong>Наукова новизна.</strong> Наукову новизну роботи складають результати обґрунтування напрямів підсилення земляного полотна вертикальними ґрунтоцементними елементами при різному напружено-деформованому стані ґрунтових основ і складу вертикальних елементів в Україні та Європейському Союзі. <strong>Практична значимість.</strong> Практична значимість викладеного дослідження полягає в тому, що вибираючи той або інший метод підсилення ґрунтових основ, підбирається відповідний склад матеріалу підсилення, тобто може бути визначена його ефективність та раціональність під час впровадження в конкретних умовах експлуатації залізниці для земляного полотна, яке потребує підсилення.</p> 2023-12-01T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2023 http://bttrp.diit.edu.ua/article/view/292010 ДОСЛІДЖЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ РЕКОНСТРУКЦІЇ ЗАЛІЗОБЕТОННИХ МОСТІВ ЗА ТП ВИП. 56 З ПІДСИЛЕННЯМ БАЛОК ЗМІННОЮ СТАТИЧНОЇ СХЕМИ 2023-11-30T18:36:06+02:00 ЯО СІНЬ yaoxinukraine@gmail.com А. А. ГОРБАЧЕВСЬКА Anna.Tuziak@gmail.com Л. В. САЛІЙЧУК lubovsalijcuk@gmail.com В. Г. КВАША victor.h.kvasha@lpnu.ua <p><strong>Мета.</strong> Вивчення дійсного характеру просторової роботи та закономірності розподілу тимчасового навантаження між балками наявної вільнообпертої перехресно-ребристої прогонової будови та за різних варіантів зміни її статистичної схеми, залучення у спільну роботу залізобетонної накладної плити та інших нових елементів реконструкції. <strong>Методика.</strong> Для оцінювання ефективності застосованих під час реконструкції конструктивних рішень розширення і підсилення прогонової будови передбачене проведення комплексу почергових випробувань з послідовним введення у її склад перед кожним черговим випробуванням одного з нових конструктивних елементів реконструкції, залучених до спільної роботи з існуючими балками. Тобто за кожних чергових випробувань оцінювали вплив лише одного фактора, залучення якою у склад наявної прогонової будови змінювали умови її роботи. Ефективність його застосування оцінювали прямим порівнянням прогинів балок чергових випробувань з прогинами попередніх. <strong>Результати.</strong> Здійснено п’ять (1…5) випробувань прогонової будови впродовж чергових етапів реконструкції, тобто в наступній послідовності: 1 – випробування прогонової будови в наявному стані за вільнообпертою статичною схемою; 2 – після влаштування горизонтальної нерухомості опорних частин (ГН); 3 – після повного защемлення балок на опорах (ЗЩ); 4 – після влаштування накладної плити розширення прогонової будови на защемлених балках (ЗЩНП); 5 – після завершення реконструкції перед здачею об’єкта в експлуатацію. Результатом цих випробувань були прогини балок та визначені за ними коефіцієнти поперечного розподілу (КПР). Ефект спільної роботи нових елементів реконструкції з наявними балками встановлювали порівнянням прогинів цих балок з випробувань 1-4 за однакових схем їх навантаження. Одержали співвідношення ВО:ШН:ЗЩ=1:1,46:2,95, з якого видно, що найбільший ефект підсилення балок досягається у защемленій на опорах статичній схемі. Експериментальні коефіцієнти поперечного розподілу (КПР) виявились практично однаковими для всіх досліджуваних статичних схем, що свідчить про можливість їх просторового розрахунку за одним методом. <strong>Наукова новизна</strong> полягає у експериментальному і теоретичному обґрунтуванні ефективності і експлуатаційної надійності і підсилення балок залізобетонних прогонових будов зміною статичної схеми. <strong>Практична значимість</strong> – широке застосування методу підсилення залізобетонних прогонових будов зміною статичної схеми у практиці їх реконструкції.</p> 2023-12-01T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2023